måndag 14 mars 2011

Hej och välkomna!

Va kul att du hittat hit! Jag är inte så van vid det här med bloggande... men jag tänkte att det kunde vara bra att få skriva av sig lite på detta sätt och samtidigt kanske inspirera andra.

För en vecka sedan hände något som förändrade hela mitt liv. Jag fick höra: "Åsa, Du är Diabetiker"... Fast jag hade mina aningar och själv sökt kontakt med vårdcentralen så var det ändå ett chockartat besked. Det var alltså inte en släng av hypokondri... Mina symptom stämde. Jag fick beröm att jag tagit kontakten nu och inte väntat. Det hade kunnat vara förödande...

Efter beskedet som gjorde att tankarna snurrade och snurrade så fick jag hem och "landa". Detta var alltså tisdagen den 8 mars. (=Fettisdagen=ingen semla!) Den här dagen som blev starten på ett nytt sundare liv.

Doktorn sjukskrev mig 2 veckor till att börja med för att kunna få ordning på mina värden och samtidigt komma in i alla nya rutiner som diabetes innebär. Och detta utan stress från jobbet. Stress är också blodsockerhöjande.


Dagen efter beskedet

Onsdagen började med ett nytt besök hos Diabetessköterskan. Min älskade sambo hade tagit ledigt för att vara moraliskt stöd och samtidigt få ta del av all ny information. Och frågorna snurrade i huvudet... Vad innebär nu det här? Hur påverkar det livet?
Jag fick ta massa nya prover och fick veta att eftersom jag är så "ung" så är det bäst att sätta in insulinsprutor direkt för att spara tid. Sagt och gjort. På eftermiddagen fick jag komma tillbaka till vårdcentralen med en hel kasse från apoteket. Nu skulle jag själv få ta min första spruta...! Det gick faktiskt bra! :-) Det är mer psykiskt jobbigt innan man satt in nålen i magen än att det gör ont.
Jag fick också en blodsockermätare för att själv kolla blodsockret före och efter måltiderna.
Med dessa redskap och en hel bunt med broschyrer fick jag så hem och smälta allt. 2 olika sprutor blev jag donerad. 3 gånger om dagen vid måltiderna av ena sorten och 1 långtidsverkande spruta innan läggdags.




Kost och motion

Nu är det så också att det inte bara är att ta en spruta och sen är allt bra. Nä! Diabetes är ett helt levnadssätt. Bort med allt socker som finns i dryck och mat. Nu måste jag äta nyttigt! För min del är det bra om jag också går ner i vikt eftersom det kan påverka väldigt mycket. Därför blir det nu att passa sig både för socker och snabba kolhydrater. Lite som GI. Det håller blodsockret på en stabilare nivå. 
Motion är en annan livsviktig del. En långpromenad om dagen är till stor nytta. Det har jag nu redan anammat. Från soffpotatis till motionär! :-D


Det här var en liten inledning av min nya blogg. Jag ska försöka skriva lite då och då. Kanske varje dag till att börja med nu när jag ändå är sjukskriven.
Jag tänker lägga upp lite länka som anknyter till Diabetes för den som vill sätta sig in i det lite mer.
Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Vilket bra initiativ med bloggen! Den kan både inspirera diabetiker och icke diabetiker till ett sundare liv. Dessutom är den nog till nytta för dig själv att kämpa vidare och göra något bra av det hela. Som en liten sporre. Kram på dig och lycka till med bloggens fortsättning! /Liselott

    SvaraRadera
  2. Underbart Åsa! Det ska bli mycket intressant att få följa dig på det här sättet. Vad duktig du är på att skriva! Lycka till med allt vad det nya livet innebär! Stor kram! Mona

    SvaraRadera