onsdag 23 mars 2011

Beskedet har kommmit...

Idag var min första jobbdag efter sjukskrivningen. Det var riktigt nervöst. Dels har man varit hemma i 2 veckor och inte riktigt hängt med i svängarna på jobbet och så kommer man tillbaka med kraven på sig att hålla sina egna tider och stunder. Blev rörigt i min hjärna... Dessutom var det en stressig dag att kastas in i och jag vet att morgondagen kommer bli ännu stressigare... :-/  Jag har jättegoa arbetskamrater men jag vet inte om alla förstår vad det är för sjukdom jag fått, hur man påverkas av den och hur noga det är med vissa saker... Men de förstår väl tids nog. Både sköterskan och doktorn har erbjudit sig att komma till jobbet och informera om de vill det.

Efter jobbet ringde Christel upp mig på mobilen. Det hade vi bestämt sen innan. Hon ville höra hur det gått med första arbetsdagen och om det känns ok att jobba igen. Hon är väldigt mån om att det ska kännas bra och att det är jätteviktigt att inte rusa fram.
Sen hade hon fått det stora provsvaret vi väntat på... Vilken typ av Diabetes jag fått. Det har jag funderat mycket på eftersom det är en viss skillnad. Beskedet blev: "Du är en typ 1:a"... :-/ Inte det svaret jag önskat... Det finns en hel del att läsa om olikheter och likheter mellan typ 1 och typ 2 men jag ska sammanfatta det kort:
  • Vid typ 1-diabetes har kroppens egen insulinproduktion helt upphört. Av någon anledning angriper och förstör kroppens immunsystem de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln, vilket på sikt leder till total insulinbrist. 
  • Vid typ 2-diabetes är förmågan att producera insulin inte helt borta men mängden insulin räcker inte för kroppens behov.
Att ha typ 1 innebär alltså att man alltid kommer att vara beroende av insulintillförsel. Det är en kronisk sjukdom som inte går att bota. Självklart är det viktigt med kost och motion men man måste ändå tillföra insulin i form av injektioner. Tabletter fungerar tydligen inte på en typ 1:a.


Nu när detta beskedet kommit så är det verkligen dags att förlika sig med en ny livsstil. Jag styr väldigt mycket själv över hur jag kommer att må nu och i framtiden. En sjukdom att ha kontroll över!


Nu är jag helt slut i rutan! Ska gå och nana nu... Kram på er alla där ute!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar