onsdag 4 juli 2012

Doktorns svar

Jaha...

Efter ett antal turer hit och dit med sjukhuset och vårdcentralen så har jag nu fått hjälp.

Att jag fått en allergisk reaktion är det inget snack om. Förmodligen är det insulinet. Ingen vet med säkerhet men nu blir det åtgärder som förhoppningsvis ska funka.

Mina ben ser för närvarande ut så här...


Inte alls kul... Känns som att man gått rakt igenom ett fält med nässlor... Ingen annan del av kroppen är "angripen". Båda benen, men mest det vänstra har jag fått utslag på och det är mest det benet som jag av vana injicerar mig. Hade det varit en reaktion mot något jag äter, dricker eller någon påverkan utifrån så hade jag säkert haft problem på fler ställen på kroppen.

Man tog ett Hba1c-test också. Det är alltså ett värde på hur sockret legat under en längre period. Tack och lov så hade det inte påverkats nämnvärt trots att värdena legat högt senaste veckorna. Känns skönt att veta i alla fall! Om det värdet ligger högt en längre tid så är risken för följdsjukdomar mycket större. (Och att skjuta på såna problem vill man ju så länge som möjligt...)

Nu har jag ordinerats allergitabletter och kortisonsalva för att lindra besvären och ett nytt långtidsverkande insulin. Denna gången blir det Lantus som många använder. Hoppas att detta kan funka på mig också! Annars känner jag att insulinpumpsrisken (eller chansen?) hänger över mig...


Håll tummar och tår att detta ska funka för mig!!! Jag orkar inte med fler turer nu! Vill kunna leva så normalt som möjligt och känna mig pigg!

Än så länge skiner solen denna morgon och jag hoppas det håller i sig. Idag har Jens börjat jobba igen efter 2 veckors semester. :/ För min del är det resten av denna och så nästa vecka som är kvar. Karla är hos pappa denna veckan men tittar in då och då när han jobbar. Linnéa har åkt till Nyköping men Emmy är kvar här några veckor till. Känns väldigt lugnt denna morgon då Emmy fortfarande sover och jag är själv med en kopp kaffe och Gaston som ligger vid mina fötter. :-)

See u soon!




2 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Nu får vi hoppas att du ska klara dig utan fler problem, jag har Lantus o det funkar fint på mig, men har inte testat något annat heller i ockförsig! Wille är oxå hos pappan sin, jag jobbar till fredag sen har jag lite semster, ska bli såå skönt. Vi drar snart till Mallis o allt vad det innebär med all inclusive.. Hoppas det finns bra val att ta till, annars lär jag väl rulla hem :-)

    va rädd om dig o jag håller tummar o tår för dig!!!! kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller också tummarna!!

    SvaraRadera