lördag 9 april 2011

Jag tar en Rom o Koma, tack!

Hej hej!

Jo, jag lever! Bara bredbandet som krånglat ett tag så jag inte kunnat uppdatera. Nu är jag tebax! :-)
Borde egentligen gå till kojs såhär dax och efter en lång arbetsvecka men jag kände för att skriva några rader.

Vad har hänt senaste två veckorna? Hmmm... Måste tänka... Förra helgen var stressig men mysig och trevlig. Hann åka både till goa Värmland och avsluta helgen med ett besök i Kristianstad. Där kollade vi på musikalen "Skönheten & Odjuret" som brorsdottern Alma hade en roll i! Kul att se och otroligt bra uppsättning!

Hälsan har varit både i toppen och botten men börjar lära känna min kropp lite mer. Vågar laborera med insulin-doserna efter hur värdet ligger och känslan i kroppen är inför matstunder. Har jag lågt blodsocker kan jag ta en mindre dos eller hoppa över helt när jag ska äta. Då minskar jag risken för att hamna under det normala och istället hamna bra i värde när jag ätit. Det är verkligen en hel vetenskap... Sista veckan har jag vaknat mycket på nätterna och varit ökentorr i munnen och känt mig konstig. På jobbet har jag fått en hel del insulinkänningar och varit riktigt skakis. En känsla som påminner om infuensafrossa. Läskigt! Men det blir bättre om jag tar något att äta. Känner mig som ett spädbarn som måste äta stup i kvarten...

I tisdags tog jag en promenad till sköterskan. Karla var väldigt fast besluten om att följa med trots att det är en ganska lång promenad för en 5-åring. Hon fixade det galant! Hon var väldigt intresserad av allt som Christel gjorde och alla prov som skulle tas. Hon fick tom välja ett klistermärke åt mig när blodproven var avklarade! ;-)
Christel skulle mäta min mage och upptäckte då en sak som jag själv märkt tidigare samma dag... Röda utslag där jag tagit sprutorna. :-/ Verkar vara så att jag blivit överkänslig mot något. Insulinet? Eller sprutnålarna? Inte vet jag. Vi får väl avvakta och se om det går över. Har även märkt att det svider väldigt mycket emellanåt när jag tar sprutan. Kanske finns nåt annat fabrikat av insulin man kan prova om det inte blir bättre. Fattas bara att man inte skulle tåla insulin! Vad gör man då liksom?

Lördagskväll. Pratade  med Jens om att dricka när man har diabetes och som alltid när vi pratar så ballar det lätt ur... Vin går bra i lagom dos men hur mycket socker är det i sprit egentligen? En god cider hade inte suttit fel, men hur klokt är det? Och vad händer om man skulle ta en jättesöt grogg?  Rom o Koma... ;-)


Suss gott vänner!
Hörs snart igen!



1 kommentar:

  1. Åh vad skönt med en uppdatering så man vet hur du har det!

    Rom och koma... du är inte klok... fast på ett bra sätt! :-)

    SvaraRadera