onsdag 13 mars 2013

Pumpbärare!

Japp! Nu är det ett faktum. Pumpen sitter där den ska!
Gårdagen var snurrig som jag trott... I 3 timmar satt jag och koncentrerade mig till 110% på sjukhuset. Min sköterska Inger och en tjej i min egen ålder som jobbar för pumptillverkarna förklarade, visade och lät mig praktisera.
Det är mycket som ska nötas in i hjärnan nu och bli till rutin. Hur man laddar pumpen med insulin från flaska (utan att få luftbubblor), hur man sätter in nålen och monterar slangen som sedan sätts fast i pumpen, vilka doser som passar mig, vad jag gör om det skulle bli ett stopp i insulinflödet mm mm...
Och inte minst vart man bäst gör av pumpen i vardagen. På vilka sätt man kan "gömma" den utan att den är i vägen eller syns utanpå kläderna...
Känner mig inte ett dugg sexig just nu faktiskt... Man går med en pump på sig och känner sig dessutom plufsig för övrigt... Jag satsar just nu på att måla naglarna varje kväll i olika kulörer för att känna mig lite fin... ;-) Vad sägs om kvällens val som matchar min nya kompis?


Ett stort MÅSTE just nu är att städa i badrumsskåpet och göra lite mer plats för alla medicinprylar. Min lilla diabeteshylla är redan full och nu ska många fler grejer dit... Sprutor behöver jag ha kvar på ett reservlager ifall det skulle strula med pumpen och alla delar jag fått nu tar ganska stort utrymme.

Jag har fått en ny blodsockermätare som jag även kan mäta ketoner med. (Giftiga syror som bildas vid insulinbrist) Eftersom jag inte har något långtidsverkande insulin som jag hade med sprutorna så måste jag hela tiden få insulinet via pumpen. Stoppas tillförseln av insulin kan man bli jättesjuk inom några timmar som då kallas ketoacidos. Då är det akuten som gäller... Men med ketonmätaren så kan jag hålla koll om något skulle inträffa. Känns tryggt!

Jag har haft pumpen i ett och ett halvt dygn nu. Ikväll hade jag värdet 7,4 innan kvällsmaten och 6,3 ett par timmar efter! Det känns väldigt bra! Nu i början är det lite experimenterande med doser såklart. Men det verkar som att vi kommit fram till en ganska bra nivå redan från starten! Nu kan det bara bli bra!

Oj va klockan blivit mycket! Dags att slänga sig i sängen och vila upp sig innan det är dags för en ny dag på jobbet.

Go´natt alla!

1 kommentar:

  1. Hej! Bra att Du fått pump. Blir ju mer likt kroppens egen funktion( då insulin prod. fungerar.
    Osexsig-känner igen känslan-men det kommer i perioder för mej. Jag har en klämma som man sätter fast på baksidan av Animas-pumpen i en skåra. Sen fäster Du den i linningen ( i trosan på natten)
    Sprutor använder jag då jag blir för hög. En dos högt upp på magen går snabbare in än att ta med pumpen.
    Finns ju mycket finesser med pumpen. Man lär sej med tiden. Stressa inte. Lycka till!/ Helena Larsdotter

    SvaraRadera