tisdag 19 mars 2013

One-week-anniversary...

En vecka har gått.

Det har varit med både skräck och förtjusning jag försökt bekanta mig med pumpen.
Tycker att i det hela har det gått bra. Man försöker laborera med olika ställen att bära den på...
Värdena har legat ganska hyfsat. Med sköterskans dagliga telefonkontakt har vi kunnat utvärdera värdena hela tiden och korrigerat doserna. Tycker att vi börjar närma oss bra resultat!

I fredags var första gången jag skulle byta infusionsställe... Det gick väl sådär... Jag var så nervös att jag skulle missa nåt eller göra fel! Med darriga händer försökte jag fylla insulin från flaska till insulinampullen... Utan att få bubblor... Det gick åt några försök innan jag kunde känna mig nöjd, och då hade jag hunnit stressa upp mig ganska mycket.
Nästa steg var att försöka få ordning på infusionssetet och skjuta in nålen... Glömde ta bort lilla skyddscylindern på nålen så när jag spände fjädern och sköt så hände ingenting! Fattade först inte vad jag gjort för fel! Gjorde om det igen... Efter det såg jag var problemet låg... Hmm... Lite väl trubbigt...

Igår gjorde jag om proceduren. (Det ska göras vart tredje dag lagom tills inulinet tagit slut i ampullen och för att det inte ska bli sårigt vid insticket.) Då gick det mycket smidigare och fortare! :-) Tur man lär sig snabbt och inte gör om samma misstag flera gånger!


Det är ju också tur att man byter ställen att sätta nålen... Hmm.... ;-)

Jag har nu också fått tummen ur och städat Linneskåpet. Där kan jag förvara mina dagliga prylar. Inte klokt vilket apotek man samlat på sig! :-O Och då är inte kylskåpet inräknat där en hel hylla går åt att förvara insulin och pennor...


Tycker att jag haft mer energi idag än på länge. Vet inte om det beror på pumpen eller bara slumpen. Oj! Det rimmade ju! ;-)
Städat har jag gjort och det behövdes. Snart hämta Karla från skolan. Jag har lovat att vi bara ska mysa i eftermiddag.
Igår vid läggdags sa hon: -Mamma, jag önskar att du var min snuttefilt!.... Så sött... ;-)

Ha det bra alla följare av mig blogg!

1 kommentar:

  1. Hej, jag har utvecklat linnen och trosor med integrerade fickor så att man skall enkelt kunna bära pumpen. Kanske det kan vara till hjälp. Se gärna mer på hemsidan www.annaps.com. Om du vill ha ett starterbjudande så kan du maila mig. Det finns bikini också och fler produkter kommer snart. Det är lite knepigt i början men hittar man rutinerna så blir det lättare. Hoppas du snart känner dig trygg med att sätta infusionset mm. Ha det gott/Anna

    SvaraRadera