söndag 8 maj 2011

Smekmånad....

...Nä vi har inte gift oss! :-D Men jag är nu i en så kallad smekmånads-fas av min Diabetes. Jag fick det förklarat för mig ganska tidigt att det kommer en period då kroppen är så glad för att den fått extra insulin att den liksom fixar det ganska bra själv. Jag har kunnat dra ned på måltidsinsulinet och även hoppat över det helt många gånger. Det är ju bra! Men vad jag förstår så kommer det inte alltid vara så, bara en period. Nu är jag dock rätt tacksam, speciellt eftersom det nya insulinet inte heller funkar som det ska... Även denna tredje sort svider som attan! Jag blir tokig! Undrar vad det är jag inte tål?

Fick ett brev hem om kallelse till sjukhusets dietist! Så glad jag blir att jag får en tid så snabbt! Jag ska dit den 24 maj. En tisdag som jag för övrigt är ledig och inte har Karla hemma. Det passade ju väldigt bra. Jag ser fram emot att få tips om hur jag ska äta, dels för att må bra men mycket för att kunna gå ned i vikt på ett sunt sätt. Kan ju liksom inte bara köra vilken bantningsdiet som helst eftersom jag är så beroende av mat för blodsockrets skull...

Jag har senaste tiden haft ganska mycket insulinkänningar. Ett par gånger har jag varit nära att svimma. Armarna har domnat och jag har mått illa. Vid ett av tillfällena körde jag dessutom bil och hade tydligen inte ätit på alldeles för länge... Aja baja! Jag fick snabbt ta första avfart på motorvägen mot Mc Donalds för att tanka på med en liten hamburgare...
På jobbet har jag också fått känningar som mer ter sig som influensafrossa. Kan plötsligt känna mig frusen och så blir jag så otroligt skakig. Kan vara svårt att ens hålla i gaffeln när man ska inta lunch. Ganska otäckt. Vid ett tillfälle fick jag insulinkänning efter lunchen. Då hade jag tydligen ätit för lite kolhydrater så jag behövde snabbt ta lite socker för att komma i balans.
Att det blivit så mycket känningar nu har väl kanske också med "smekmånaden" att göra? Att jag ligger lägre normalt sett och så sjunker det när det är dags att fylla på näring. Det är mycket druvsocker och frukt som går åt...

För övrigt har det varit en bra vecka. Igår besökte vi Sofiero slottspark som hade säsongsöppning. Det är ju så otroligt vackert där! Vädret var också kanon så man fick lite färg på näsan. Karla fick en prinsesskrona från Slottsshopen som hon gick med hela dagen!


På kvällen besökte vi goa vänner i Össjö där vi grillade och drack gott. Idag är man lite mör eftersom vi kom hem vid 3-tiden... Men det får man stå ut med när man har trevligt!  ;-D

Dags att avsluta för denna gången.

Tjo flöjt!


1 kommentar:

  1. Åsa! Jag såg nyss att jag inte är ensam om att gilla din blogg! 1088 sidvisningar! Fantastiskt! Stor kram!

    SvaraRadera