onsdag 23 oktober 2013

Jaha... :-(

Det är nåt hela tiden...

Var på besök hos Barnmorskan i fm. Barnets hjärta slår fint, blodvärdet är på topp! Men... äggvita i urinen och Ketoner... Hon frågade om jag haft mycket huvudvärk? Det har jag senaste veckan, men skyllt på för lite kaffe... Problemet är att dessa symptom kan tyda på Havandeskapsförgiftning. :-(
Nu blir det extrakoll på blodtrycket, som förvisso låg bra idag. Om det smiter iväg uppåt så är det inte särskilt kul... Jag ska på kontroll på fredag och måndag. Nästa torsdag blir det nytt ultraljud.

Jag är inte så insatt i Havandeskapsförgiftning, men det är ju inte så lyckat. Tydligen är det en mycket större risk för oss diabetiker att få det.
Kanske vi får träffa vår nya familjemedlem tidigare än beräknat? Såhär sent i graviditeten blir det oftast kejsarsnitt om Hf upptäcks...

Jaja, nu ska man inte gå händelserna i förväg! Det är ju inte fastställt! Bara en liten oro...

För övrigt är det ganska tungt nu på slutet. Händerna har inte blivit ett dugg bättre, snarare tvärtom. Kräks gör jag var och varannan dag och det har flera gånger resulterat i att jag fått insulinkänningar, alltså att jag inte tagit upp näringen eller sockret i maten så att värdena sjunkit jättefort. Då är det sött och soffläge som gäller tills stormen blåst förbi. Har varit nära att svimma flera gånger innan värdet stigit igen...

Ingen kul läsning för er denna gång... Men såhär är läget! :-)
Jag uppdaterar så snart jag vet vad som kommer att hända.

Hej svejs!

2 kommentarer:

  1. Hej Åsa.

    Låter som en tuff graviditet som du haft starkt att du har modet uppe. Jag hade Havandeskapsförgiftning första barnet ,de satte i gång mig och födde ut det ,men fanns hela tiden en tanke på kejsarsnitt.
    Men då hade jag inte diabetes. Vet några som haft diabetes och tyvärr råkat ut för samma sak som du mot slutet med dessa besvär.
    Jättebra de kollar dig ofta, det är trots allt för dig och lilla bebins skull så ni ska må så bra som möjligt. Är ju inte bra gå ha havandeskapsförgiftning påverkar på sikt både dig och bebin.
    Så lita på vården och skulle de bli kejsarsnitt så blir det för ert bästa. Man är inte "misslyckad " pga av ett kejsarsnitt är en erfarenhet och mycket bra det finns .
    Var uppmärksam på dina symptom bättre åka en gång för mycket en för lite.Huvudvärk tyder på högt blodtryck.
    Önskar dig Jens varmt lycka till med förlossning och bebis och ta väl hand om dig. Snart har ni belöningen i er famn. Varma Kramar Anette Sandell <3

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hade också äggvita och ketoner i slutet av grav. Gick dock bra, ingen HF och en helt normal förlossning tre dagar för tidigt! Behöver inte vara det värsta =) Lycka till!

    SvaraRadera