måndag 26 december 2011

Jag har överlevt!

Ja! Julen är avklarad och jag står på båda benen! Phu...
Det har varit tufft. Men det har gått över förväntan. Sista veckan har varit jobb från 8.00 till 22-22.30 i konstant topptempo. Precis som det alltid är vid jul i en blomsteraffär.
Fick en fantastisk kram av min chef efter sista passet med orden:" Du har varit fantastisk! Jag vet att du varit trött!" :')

Jag är övertygad om att räddningen för mig har varit det nya experimentet i mitt liv: Herbalife.
Nåt som jag varit väldigt skeptisk till förut. Anledningen till att jag provat är för att två representanter för detta var inne på jobbet för ett tag sedan. De är väldigt nitiska och frågade om min hälsa. När jag berättade om min diabetes blev de eld och lågor och ville verkligen att jag skulle prova Herbalife.

Vad är detta då? Kanske du undrar.
Jag börjar med att lägga ut en länk: www.herbalife.se
I mitt fall har det gått till så att jag bytt ut frukosten mot en näringsshake. Till det några tabletter med tillskott och vitaminer. Mycket vatten.
Mellanmålet har varit som vanligt, fullkornsbröd med proteinrikt pålägg.
Lunchen har också bestått av en shake med tillhörande vitaminer.
Till eftermiddagskaffet har jag tagit en bar eller frukt.
På kvällen äter man som vanligt.

Vad har utvärderingen blivit de här veckorna jag provat?
Jag har blivit mycket piggare, mätt efter målen och insulinet har kunnat halverats och tom ofta uteslutas till måltiderna!
Det har varit min räddning!
Jag hoppas ju såklart att jag kommer kunna få bort x antal kilo med detta, men har fått förklarat för mig att det tar längre tid ju slitnare kroppen är. Jag får helt enkelt ha tålamod och nöja mig med att jag mår så mycket bättre om dagarna!
Innan jag började var jag på en kroppsscanning tillsammans med Jens.
Man fick då veta fettmassa i förhållande till muskelmassa i kroppen mm.
Efter testerna kom man fram till att min metaboliska ålder (egentliga kroppsålder) är... *trumvirvel*... 46! Suck! Lite skillnad mot mina 31 år i legitimationen... Jens blev 38 år tillskillnad från 39! Fuskigt! Han har extremt mycket muskelmassa pga det aktiva och fysisk krävande jobb han har.
Jag blev liksom ännu mer sugen på att göra något åt min hälsa...
På onsdag ska jag på min månatliga kontroll och scannas igen. Får se om det blivit nåt resultat i fråga om muskler/fett....
Jag får helt enkelt uppdatera er om hur det går framöver!

En annan sak som kan hjälpa mig med hälsan är en present som Jens gett mig: Ett terminskort på Zumba Fitness på Jossamikas dansstudio (www.jossamikas.se)!
Nu har jag inga undanflykter! Vecka 3 kör jag igång med träning!

Det var en sammanfattning av de senaste veckorna av min hälsa.
Nu är det dags att svida om från morgonrock till mer anständiga kläder så mellandagsrean kan få sig ett finbesök! (Måste ju ha gympadojjor och träningskläder...) :-)

Sköt om er där ute!


4 kommentarer:

  1. Hej! Läste din blogg för ett tag sedan (innan min debut), tyckte det va spännande o intressant, men nu fattar jag ju allt dessutom. Känner igen en del o fasa för annan info... Blev lite nervös då du skrev att de tankar över info från mätaren.... Jag som stuckit kompis för att se hur hennes värde va ijämförelse med mitt då vi ätit exotisk planka, men jag lät bli frukterna! Jag hade 6.2 o hon 16.3... Snygg höjning!!! Jaja, bli inget mer kompis-stick nu!!!

    Du är verkligen en klippa!

    Kram Thezzan

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag gillar din blogg Åsa! Tack för allt du delar med dig! Du inspirerar. Nu ska jag också försöka ta mig i kragen och börja motionera!

    Kram Mona

    SvaraRadera
  3. Thezzan:
    Du behöver inte alls va nervös! :-)
    Jag har stuckit hela familjen och diverse vänner!
    När man tankar över informationen hos doktorn så ser man även tid och datum för varje stick.
    Ganska lätt att räkna ut att det inte bara är dina värden om det är 2,3 eller 4 olika värden inom 5 minuter! :-D
    Min doktor tyckte det var bra att jag har koll på familjen med! Igår testade jag Karla igen, på hennes eget initiativ och hon låg på 5,0.
    Bra att ha möjligheten att testa sina barn ju!

    Tack för att du läser min blogg och hoppas allt går bra för dig nu som nybliven sockerbulle! ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Mona-Lisa:

    Tack älskade vännen! Saknar dig... Så länge sen vi hördes.
    Lycka till med att ta dig i kragen! :-D Det är inte lätt... Haha! Jag kämpar varje dag med det...

    Kram

    SvaraRadera