torsdag 28 juli 2011

Historien om Diabetes

Läser en oerhört intressant bok! Av nyfikenhet och för att lära mig.

"Historien om Diabetes och insulinets upptäckt"
Tord Ajanki

Jag är väldigt glad att jag lever idag och inte på medeltiden eller ens 1800-talet! Vilka framsteg som har gjorts inom forskningen! Insulinet som är en självklarhet i mitt liv blev inte upptäckt förrän på 1920-talet! Innan dess var Diabetes en sjukdom med död som utgång...
Jag är helt häpen över hur man experimenterade med patienter innan man visste bättre! Tänk om man levat då!! :-O
Här följer lite citat ur boken:

"Diabetes är en nervsjukdom, hävdade några. Orsaken är en hjärnskada till följd av ett kraftigt slag mot huvudet, sa andra, och åter andra menade att sjukdomen var ett resultat av alltför vidlyftiga sexuella utsvävningar."

"Rollo experimenterade också med olika droger och fann att hans patienter blev bättre av hjärtmedicinen digitalis, av kräkmedel och av opium."

"Under komat är patienten"...orolig men apatisk, han andas djupt och ljudligt, hjärtat slår snabbt och temperaturen faller, extremiteterna blir kalla, apatin övergår i medvetslöshet och den i sin tur i djup koma. Döden följer efter 10 till 48 timmar."

"Dobson drog den i stort korrekta slutsatsen att de diabetessjukas sjukliga kraftlöshet och snabba viktnedgång berodde på att de förlorade så mycket näring genom urinen. En felaktig slutsats som många läkare drog av Dobsons riktiga var att diabetesbehandlingen skulle bygga på en diet med mycket socker. Svagheten och kroppsförfallet berodde på de stora sockerförlusterna. Tanken att man skulle ersätta dem med sockerrik mat är förståeligt."

Puh! Nu förstår ni vad jag menar va? Vilka metoder och vilken maktlöshet!
Jag är nu väldigt glad att jag på tisdag ska till lasarettet för att få en blodsockermätare fastsatt i magen som kommer att mäta mina värden dygnet runt i 6 dagar! Det ska bli spännande och lärorikt att se hur värdena förändras beroende på aktivitet och mat. Jag har mått lite sämre sista tiden och jag vet inte vad det beror på. Har varit förkyld och då har värdena pendlat väldigt mycket. Dessutom tror jag att jag är väldigt känslig för upp och nedgångar i blodsockret. Jag har lätt för att må illa om det går upp lite och får ganska jobbiga insulinkänningar om det bara sjunker lite grand. Hoppas på att få mer förståelse för hur min kropp fungerar.

Nu är det dags att gå tillbaka till jobbet efter lunchrast! Blev i alla fall ett litet inlägg här på bloggen. Det var ju ett tag sen sist... Ska bli bättre! ;-)

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar