tisdag 29 januari 2013

Det går bra nu!

Så skönt det var att visa upp bättre värden när jag var på återbesök hos Inger i torsdags! Jag lämnade tillbaka min kontinuerliga mätare och vi utvärderade kurvorna under en veckas tid.

När mätaren sattes in korrigerade vi min Lantus från 28 till 36 enheter. Jag har haft en tendens att ligga alldeles för högt på natten och morgonen. Mina måltidsdoser av Apidra lät vi vara som tidigare mellan 10-14 beroende på vad jag äter. Nu har jag legat mycket bättre under nätterna och morgnarna! Så skönt! Efter en lång tids tokhöga värden och mixtrande med doser upp och ner så är det fantastiskt skönt att se en förbättring! Vi kom fram till att måltidsdoserna funkar bra och att jag ska höja Lantusen ännu lite till, till 40 enheter. En ganska stor skillnad jämfört med 28 som jag haft länge... Förhoppningsvis kan detta göra att jag mår så mycket bättre och att jag får ett stabilt socker när det är dags att sätta in insulinpumpen!
Tid är inte bokat än men det kommer förmodligen bli i februari eller mars.

Jag måste säga att jag känner mig mycket piggare och orkar mer än på länge. Man fattar knappt hur beroende man är av insulin och rätt mängd förrän efteråt! Såklart hoppas man ju på att övriga värden i kroppen stabiliseras fort. Mitt Hba1c och Levervärdena var ju inte så bra sist vi kollade i november.
Men jag har sagt länge att år 2013 ska jag bli mycket piggare och inte ge mig förrän jag får den hjälp jag behöver och jag är på god väg redan i januari!!! :-)

Nu sitter jag i soffan och bloggar samtidigt som en hantverkare målar taket i badrummet. Det är verkligen på tiden eftersom vattenläckan var i november... Hmmm... Många turer med det där eländet...
Men, skit i det! Idag ska jag ha det bra! Vid 12 ska jag på ansiktsbehandling! Tjoho! Fick ett presentkort på Electa av mina arbetskamrater när jag fyllde år och jag tyckte det kunde passa att utnyttja det idag. En riktig djuprengöring med diamantslipning. Hur lyxigt låter inte det!?! :-D

Idag tar jag den rogivande vägen...

Sköt om er där ute för det ska jag!
På återseende!

3 kommentarer:

  1. oj så mycket insulin du tar! Får du inte "klumpar" då? :o

    SvaraRadera
  2. Bella, menar du om det blir knutor på injektionsstället? Nej, det blir inget för det mesta. Bara blåmärken... Men det får väl alla? Känns dock konstigt att trycka ut så mycket insulin på en gång. Det tar några sekunder liksom...

    SvaraRadera
  3. Underbart att höra att du är gladare och piggare!

    SvaraRadera