onsdag 30 juli 2014

Summan av kardemumman

Nä! Nu får jag ta mig i kragen och använda några minuter till denna blogg! Det var ju typ 3,5 månad sen sist!
Antagligen har det hänt mycket sen sist... Får summera det viktigaste så nu blir det hopp i olika ämnen! :-)

Sommaren har varit fin med kanonväder och lite utflykter. Vi var på vår favoritcamping vid midsommar i Ramsvik tillsammans med svägerskan och familj. Jättemysigt! God mat, fint väder, fiske och avkoppling!

Barnen växer så det knakar! Tror de är som växter som växer mest på sommaren när solen tittar fram! :-)

Karla har blivit så stor både fysiskt och mentalt. Märks på hennes sätt att prata och argumentera att hon mognat under sommarlovet.
Signe är nu 8 månader och pigg som en mört! Väldigt aktiv! Går runt möbler och börjar klättra. En riktig charm-fia! Tiden går så fort...

Handen är helt ok och känns mycket bättre sedan operationen! Lite känselbortfall fortfarande men ingen smärta. Ärret ser ut som en larv...


Senaste tiden med min diabetes har varit väldigt uppochner... Efter att ha haft en enorm svacka med ökande Hba1c så tyckte min läkare att jag skulle få låna en Dexcom, långtidsmätare, en längre period. Det kändes som ett mycket bra beslut och jag älskar min kompis! Jag ska väl ha den ½-1 år kan jag tro. Varje vecka byter jag infusionsställe och sändare. Med ett enkelt klick får jag den nya på plats under huden där jag sedan kopplar på en liten manick. Denna skickar sedan data till en kontroll som jag bär på mig hela tiden i fickan eller i bh:n. Där ser jag hur sockret ligger hela tiden och får upp värdena i form av kurvor. Jag lär mig massor!

Jag kände att jag måste göra nåt drastiskt för att påverka mina dåliga värden och övervikt. Jens och jag började snacka om LCHF och beslutade oss för att testa. Vi har hållit på i 1½ vecka och jag måste säga att jag märkt stor förbättring på olika sätt! Mina värden har stabiliserats jättemycket, jag tar mindre doser insulin och tycker mig märka en liten förändring på magens form. :-) 2,5 kg har jag gått ner. Känns jättebra och jag hoppas vi kan fortsätta med denna livsstil om inte annat för blodsockrets skull! Jag är inte alls lika trött när jag ligger på en jämnare kurva. Har faktiskt inte ens sovit middag senaste veckan som jag annars alltid gjort med Signe! Titta på följande bilder och se mina resultat före och efter LCHF-starten:


Förstår du nu vad jag menar?!? :-) Bara att fortsätta! Ska bli intressant i September när jag ska på återbesök hos min sköterska... Hon kommer bli paff när hon ser vad som hänt! :-D

Nä, nu pausar jag för idag. Lovar att återkomma om inte allt för länge... Ska bli lite mer engagerad, jag lovar!
Tills nästa inlägg - sköt om er!

1 kommentar:

  1. Hej! Jag är skribent och letar nu efter personer med diabetes som har fått hjälp av betaglucare. Såg att du skrivit om det och funderar bara på om du tyckte att det hjälpte? Skriv gärna till mig på josefin.lindberg@gmail.com om du har lust!

    SvaraRadera