tisdag 24 september 2013

Hemmasambo...

Jaha... Nu är man hemma om dagarna. I fredags jobbade jag mitt sista pass! Konstigt!
Sista 4 veckorna arbetade jag halvtid. Oftast 10-14.15. Det var riktigt skönt! Man kände att kroppen började ta slut efter halva dagen så att få gå hem och vila var en ynnest! Och nu, nu är jag helt ledig! Det är blandade känslor... Skönt för kroppen men en pina för den rastlösa... Det är ju trots allt drygt 2 månader tills bebben kommer.

Igår var jag på vårdcentralen för ännu en åkomma. Jag blir så trött! Mina handleder har totalhavererat. För ca 3 veckor sedan vaknade jag en morgon med att högerhanden värkte. Jag trodde att jag kanske legat på handen och hoppades att det skulle bli bättre under dagen när man kommit igång med rörelser. Men det hjälpte inte... Detta har blivit värre och värre och senaste veckan har även vänsterhanden börjat på samma sätt. Jag kan inte göra alla rörelser för det gör så ont! Det är värst på nätterna då jag till och med vaknar av smärtan. Då kan jag knappt lyfta vattenglaset som står bredvid sängen...
Efter att ha googlat på detta och även pratat med doktorn så verkar det som att det kan vara karpaltunnlar som spökar, alltså nerver som kommer i kläm. Det som dock inte stämmer är att man då brukar få domningar i händerna. Det känner jag inte alls av. Det är bara smärta och svullnad. Jag ska i alla fall till arbetsterapeuten om en vecka för att prova ut en skena till högerhanden. Den andra har jag redan en till sedan innan. Kul det kommer att bli att gå runt med båda händerna inpaketerade... NOT!




Hur som helst så är jag glad att graviditeten gått så bra som den gjort hittills! Den största biten har ju ändå handlat om diabetesen och riskerna med den. Och där har det gått över förväntan! Jag har fortfarande bra värden, med enstaka svängningar. Insulinet har jag såklart fått öka på lite till, men huvudsaken att värdena ligger på en bra nivå.
På torsdag ska jag till Helsingborg för ögonbottensfotografering igen. Hoppas att de små, små blödningarna inte blivit större och allra helst försvunnit!
För övrigt är det barnmorskan som gäller imorgon och nästa vecka blir det obstetriska i Helsingborg igen. Det är min skäl fullt upp med besök! Tror att jag kommer att få en ny ultraljudstid inbokad nu om några veckor. Enligt det schema jag fått över graviditet och alla instanser jag ska på så ser det ut som att det kommer bli UL varannan vecka framöver! Snacka om kontroll! Hoppas att bebben håller sig inom ramarna för normalstorlek... Spännande att följa utvecklingen.


Nu ska jag dricka upp sista slurken av mitt kaffe! Sen får vi se vad dagen kommer att innebära. Inget bestämt, vilket känns konstigt. Jag har lite små projekt som jag tänker ta itu med närmaste tiden. Bl a har jag tänkt måla lite tavlor, om händerna tillåter... Men om det blir idag, imorgon eller en annan dag får vi se! :-)

Glad höstdag på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar