söndag 6 november 2011

Kurser och kli

Nu var det väl ändå alldeles för länge sen jag skrev här!?! Fy skäms!

Tänkte börja med att berätta att jag för två helger sedan var på en kurs på Erikslunds hotell här i Ängelholm. Diabetesförbundet i skåne hade två fullspäckade dagar. Intressant! Vi var ca 70 medlemmar som träffades och fick mycket nyttig information. Föredragen handlade bla om Diabetesfötter, Nervsjukdomar, Insulinpumpbehandling, Motion o kost och nyheter inom Diabetesforskningen. Det var en del utställare på plats som gjorde reklam och sålde olika artiklar. (Typ skor, strumpor, bars, druvsocker mm)
Var ganska säker på att jag skulle vara en av de yngsta där... och det fick man ju bekräftat redan när man kom in i entrén: "-Hej välkommen! Är det du som är tolken??" Öhhh....... Man kan säga att genomsnittsåldern låg runt 65-70 år på denna kurs... Men trots allt var det riktigt trevligt och jag träffade några nya vänner! Bla Milo från Osby. Riktigt kul att vi fann varandra där! Och vi var ju bäst i Melodikrysset, eller hur Milo o Håkan! :-)




Nu något tristare.
Ny allergi mot insulinet har uppstått... JAG BLIR SÅ TRÖTT! Först höll jag ju på att experimentera med olika sorter måltidsinsulin och nålar. Efter tredje sortens insulin och 2:a nålsorten så har det funkat. Inga utslag på magen. Men istället har det nu blivit extrem klåda på mina ben! Från skinkorna till tårna har det blivit knottror och en riktigt irriterande kli. Har rivit hål på benen ett antal gånger. Kunde inte komma på annat än att det kunde vara det långtidsverkande insulinet - Levemir- som jag tar varje kväll i benet. Suck! Ringde mottagningen och de fixade en ny sort till mig. Just nu provar jag Insulatard tillsammans med allergitabletter. Har hållit på en ca en vecka och det har blivit lite bättre, men inte helt bra. Finns ett annat insulin -Insuman Basal- som verkar vara sista utvägen. Annars blir det eventuellt insulinpump som gäller.... Det VILL JAG INTE! Efter att ha fått mer inblick i det från kursen så tycker jag att det är mer nackdelar än fördelar med det... Men jag håller tummarna att det kommer bli bättre med sprutorna nu framöver.




Det dyker upp mycket inbjudningar och tidsbokningar med posten. Jag har ett läkarbesök inplanerat om några veckor så nu ska jag gå till lasarettet nån morgon innan jobbet och ta lite prover inför det.
En kurs som ska vara om nån vecka med NV Skånes förening handlar om "Diabetes och Alkohol". Den kommer jag tyvärr inte hinna gå på. Annars hade det varit intressant!
Men den senaste inbjudan ska jag i alla fall gladeligen gå på! Det är nu på torsdag på Ängelholms sjukhus. En heldagskurs tillsammans med andra (troligtvis i samma ålderskategori) som ska träffas och även lära känna vårdteamet på Endokrin/Diabetesenheten. Jag lovar att jag kommer berätta mer om det när jag varit där!   


Nu blir det att krama ur de sista timmarna av denna helgen. Har hunnit med mycket hemma och hela familjen har varit samlad eftersom det var lov förra veckan. Nu har både Emmy och Karla åkt igen så det är lite tomt.

Hoppas ni får en bra vecka!


1 kommentar:

  1. Hej vännen.
    Ja vi hade kul på kursen, tack vare dej.
    Jag kan inte ta Insulatard på benen, det gör skitont,men jag hade ju inga kli förstås.
    Så nu tar jag insulinet ovanför skinkorna i den sk lilla valken som sitter under den STORA valken :) Kramis Milo.

    SvaraRadera