onsdag 21 november 2012

Kontinuerlig mätning och feber...

Blä.....
Hemma från jobbet idag med förkylning och feber. Trött, högt socker som vanligt och huvudvärken från h-vetet...
Klart att jag skulle åka på det när arbetskamrater och Karla varit förkylda och vissa haft feber. Tror inte mitt immunförsvar är så bra just för tillfället...



Igår var jag hos diabetessköterskan Inger på sjukhuset. Jag fick äntligen en kontinuerlig blodsockermätare som jag ska bära en vecka. Förra gången fick jag bara en liten sensor isatt i magen men denna gången blev det även med en dosa som jag ska bära på mig hela tiden.(Medtronic MiniMed) Den andra varianten var utlånad redan... Jaja, det ska väl gå detta med. Det blir ju som en liten föraning om hur det är att bära med sig pump dygnet runt. Samtidigt ska jag mata in egentagna värden från fingret 4 ggr/dygn. Jag ska också föra lite anteckningar om hur mycket insulin jag tar, vad jag äter osv. Annars är det inte lätt att hålla reda på varför kurvan plötsligt ändrar sig uppåt eller nedåt.



Såhär ser det ut på min mage. Känner mig just nu väldigt sexig med denna, stora plattor (duoderm) på mina ben och dessutom snorig i näsan och flottig i håret... Man kan inte alltid va på topp, ellä?

Efter en vecka ska detta utvärderas. Mina värden laddar vi över och kan då kolla en kurva på hur det sett ut dygnet runt. Vad händer när jag sover? Ätit? Tagit insulin? Stressat? Rört på mig mycket?
Det blir underlaget till om vi kan korrigera mina insulindoser och få ett stabilare socker eller om det kommer bli pump som det pekar åt just nu. Inger sa att det inte kommer bli nån pump innan jul i alla fall. Det är för många röda dagar i slutet av året och då har jag svårt att få hjälp om det skulle strula för mig i början. Det verkar ju vettigt. Men jag är sjukt nervös inför denna månaden som är kvar av året på mitt stressiga jobb. Hur ska jag orka jobba mer än heltid med denna slitna kropp? :-(
Det får bli att ta en dag i taget. Kanske jag kan få lite tips om en vecka när jag återvänder till Inger med mina värdeskurvor?

Nu ska jag ta en kopp kaffe och bädda ner mig igen.
Sov till 10.45 idag! Hade säkert kunnat sova längre om inte mätaren pep aggressivt att den ville ha ett nytt värde inmatat av mig! ;-)

Jag återkommer som vanligt!
Tills dess, sköt om dig! (Eller sköt dig?)

2 kommentarer:

  1. Skönt att du kan få hjälp. Men det är jobbigt med alla mätningnar som måste göras. Mitt socker ligger bra. Men jag märker att mitt nya schema sedan i maj är negativt för mig och många andra. Ovanligt många sjuka i höst. Sköt om dig. Din hälsa måste gå före jobbet även om jag vet att du har en tuff tid i december precis som jag. Julklapparna måste ju fram.

    SvaraRadera
  2. Du ska inte behöva jobba MER än heltid! Du (och arbetsplatsen) måste vara rädd om dig!!

    KRAM!

    SvaraRadera